مثل یک لیوان آب شفاف هستم/دیگران را بیشتر از خودم دوست دارم
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۷۸۱۰
به گزارش خبرگزاری مهر؛ جویس کرول اوتس نویسنده نامدار آمریکایی بهتازگی و برای نخستین بار به عنوان رییس هیات داوران بینالمللی جشنواره نوشاتل سوییس حضور پیدا کرد. وی که نویسنده بیش از ۱۵۰ رمان و داستان در طول بیش از ۶۰ سال نویسندگی است، به عنوان فینالیست جایزه پولیتزر و ۵ بار برنده جایزه برام استوکر، خود را به عنوان ناظری بیرحم از جامعه آمریکا شناسانده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیش از ۱۳۶ هزار توییت در توییتر هم بسیار فعال است و از بیعدالتیهای جامعه مینویسد و از مخالفان سرسخت دونالد ترامپ هم بوده و هنوز هست.
ماه آینده جدیدترین کتاب کرول اوتس با عنوان «پرستار بچه» که بر مبنای ماجراهای یک قاتل زنجیرهای منطقه دیترویت- در زمانی که خود اوتس هم آنجا زندگی می کرد- نوشته شده، وارد بازار میشود. اینرمان احساس ترس و اضطرابی را که درست در میانه وقوع یک ماجرا تجربه میکنیم و درماندگی افراد را در حالتی که آن اضطراب در هوا معلق است، منتقل میکند نه این که پس از پایان کار بخواهد به بررسی آن رویداد بپردازد.
ایننویسنده که در ۸۴ سالگی هنوز در دانشگاه پرینستون به تدریس نویسندگی خلاق میپردازد توصیه کرد: پیش از شروع به نوشتن فکر کنید، خیالپردازی کنید، مراقبه کنید، به تنهایی به پیادهرویهای طولانی بروید و در خلال این کارها به آنچه میخواهید بنویسید فکر کنید.
هر بار که متنی را تمام میکنید و میدانید که خوب نوشتهاید، حس شادی و کامل شدن دارید. یک رمان میتواند بار سنگینی بر دوش نویسنده باشد. زیرا ممکن است سالها و سالها طول بکشد تا تمام شود و به نوعی میتواند نویسنده را متوقف کند یا پایین بکشداو خودش هر روز صبح زود بیدار میشود و یعد از یک ساعت دویدن یا پیادهروی شروع به نوشتن میکند. میگوید: وقتی میدوم، به صحنههایی که در حال رخ دادن هستند فکر میکنم. فعل و انفعالاتی که منجر به چیزی میشود را مجسم میکنم و این روندی است که قبل از نوشتن هر چیزی باید طی شود.
توصیه دیگر وی به شاگرانش این است که کار نوشتن را با متنهای کوتاه شروع کنند. میگوید: هر بار که متنی را تمام میکنید و میدانید که خوب نوشتهاید، حس شادی و کامل شدن دارید. یک رمان میتواند بار سنگینی بر دوش نویسنده باشد. زیرا ممکن است سالها و سالها طول بکشد تا تمام شود و به نوعی میتواند نویسنده را متوقف کند یا پایین بکشد. بسیاری از نویسندگان دچار مالیخولیا میشوند و به افسردگی تمایل دارند، بنا براین شما باید از تمام این چیزها آگاه باشید.
وی درباره داستانهایی که ننوشته هم گفت از همه این ناگفتهها میترسد و ناراحت است نتواند همهشان را بنویسد. اوتس گفت: مانند بیشتر نویسندگان، من هم پوشهها و کشوهایی دارم که پر از طرح و هزاران صفحه یادداشت اشت. رمانهایی دارم که به آنها امیدوارم و دارای جزییاتی عالی و کامل هستند، اما وقت نوشتنشان را ندارم. میتوانم تنها روی یکی کار کنم. خیلی بیشتر از آنچه زندگی خواهم کرد کار دارم و این موجب میشود حس بدی داشته باشم.
خانم اوتس با اشاره به این که برای نخستین بار است که به سوییس سفر میکند اظهار کرد: از حضور در سوییس بسیار متاثر و خوشحال هستم، اول به این دلیل که کشوری متمدن است و این تمدن برای فردی از آمریکا شگفتانگیز و بدیع است؛ آن هم پس از سال ۲۰۱۶ که مبارزات شرورانه انتخابات ریاست جمهوری ، کل جامعه را عمیقا دوقطبی کرده است.
این نویسنده که به مسایل اجتماعی توجه خاصی دارد، افزود: پس از سال ۲۰۱۶ به وضوح دو آمریکا وجود دارد. آمریکای امروز مانند قرن هجدهم و نوزدهم است و به زنان نگاهی انسانی ندارد و به آنها به عنوان شهروندان درجه ۲ نگاه میکند. در حالی که عدهای تصور میکردند از جامعه ۱۹۶۰ عبور کرده و از دیدگاه آن زمان فراتر رفتهایم، اما امروز که تحصیلکردهتر هم هستیم، با وضعیت پیچیدهای در کشور روبه روایم و قدرت در دست اقلیتی از افراد سیاستمدار است.
جویس کرول اوتس با تاکید بر این که به نسل جوان بسیار خوشبین است، افزود که این اقلیت سیاستمدار سالخورده رو به افول است و همین دلیل اخیرا بسیار جنگطلب هم شده است. وی گفت به فردا امیدوار است زیرا باور دارد شمار مهاجران بیشتر میشود و آنها فرزندان بیشتر وتحصیلکردهتری تحویل جامعه میدهند و اکثریت دانا قویتر خواهند شد. وی وقوع چنین تغییری را برای ۲۰ سال آینده یا بیشتر پیشبینی کرد.
اوتس درباره نوشتن از منظرهای متفاوت گفت: تقاوتی بین نوشتن از دید یک مرد یا زن ، از دید یک کودک یا فرد سالخورده وجود ندارد. بلکه چالش نویسنده با خودش است که باید بتواند به زبانی دستیابد که به اندازه کافی اصالت داشته باشد . بنابراین یافتن زبان مناسب و موثر است که چالش است.
من داستانی ندارم. ما فقط یک داستان نداریم. یک ساعت یا یک روز از زندگی شما میتواند یک داستان کامل باشد. هیچ وقت حس نکردم که بخواهم درباره خودم بنویسم. من به دیگران خیلی بیشتر علاقه دارماین نویسنده در مصاحبههای پیشین خود نیز در اغلب موارد خود را فردی بدون داشتن شخصیت توصیف کرده و میگوید از تحمیل دیدگاه خودش بر شخصیتی که خلق کرده امتناع میورزد. وی میگوید: من مانند یک لیوان آب شفاف هستم وبه جای تحمیل سایه خودم بر آنچه مینویسم بیشتر به انعکاس پیچیدگی واقعیت علاقهمندم. اگر موقعیت پیچیدهای وجود داشته باشد، مایلم تمام جنبههای آن را بررسی کنم نه این که فقط دیدگاه خودم را تبلیغ کنم.
وی در پاسخ به این سوال که آید قصد دارد داستان زندگی خودش را بنویسد، گفت: اصلا در این باره بحثی وجود ندارد. من داستانی ندارم. ما فقط یک داستان نداریم. یک ساعت یا یک روز از زندگی شما میتواند یک داستان کامل باشد. هیچ وقت حس نکردم که بخواهم درباره خودم بنویسم. من به دیگران خیلی بیشتر علاقه دارم.
اوتس که در حال تحقیق برای نوشتن کتاب بعدیاش با عنوان «قصاب» است که داستانش در نیوجرسی قرن نوزدهم رخ میدهد، اقتباس اندرو دومینیک از کتاب «بلوند» را که سال ۲۰۰۰ منتشر شده و فیلم آن به زودی اکران میشود را تجربهای خوب خواند و گفت این فیلم درباره زندگی مریلین مونرویی است که از سوی مردان هالیوود مورد استثمار قرار گرفته و فیلم به خوبی آن را تصویر کرده است.
وی درباره تجربه خود در هیات داوران این جشنواره فیلم نیز که برای نخستین بار در زندگیاش رخ داده و درباره تماشای ۳ یا ۴ فیلم دریک روز گفت: هرگز این همه فیلم را یک جا تماشا نکرده بودم. این یک تجربه غیرمعمول است و برای من ایدهآل نیست چون سازندگان سالها برای ساخت فیلمشان کار میکنند و برای احترام به کیفیت منحصر به فرد هر کار، واقعا به فضایی نیاز است که زمان بیشتری بدهد، اما جشنواره طبیعتا شلوغ است و تماشاگران مشتاق. آنها دست میزنند و سروصدا میکنند. اما من هم آگاهانه تلاش کردم تا فقط به فیلمها فکر کنم و یادداشت برداری کردم. گروه داوری با هم غذا میخوردند و بارها و بارها درباره فیلمها صحبت کردیم تا درباره برداشتمان به اجماع برسیم.
اوتس درباره تماشای فیلم هم گفت: پیش از کووید با دوستانم سینما میرفتم. اما کووید موجب شد تا در خانه فیلم تماشا کنیم و یکی از چیزهای فوقالعادهای که دیدم سریال «پیکی بلایندرز» بود. به نظرم فیلمنامهاش غیرمعمولترین بود. به نوعی شبهرنالیسم تشدید شدهای که تقریبا شبیه اپرا میشد. استفاده از موسیقی معاصر بسیار بدیع بود وهمه بازیگرانش هم بسیار خوب بودند و از عناصر سورئال به خوبی استفاده شده بود. این دورانی از تاریخ انگلستان و مربوط به پس از جنگ جهانی اول بود که من چیزی از آن نمیدانستم و در عین حال رفتن به سمت جنگ جهانی دوم و ظهور فاشیسم را تصویر میکرد. ترکیب شخصیتهای تاریخی و داستانی بسیار خوب انجام شده بود.
منبع: ورایتی و اسکرین دیلی
کد خبر 5539811منبع: مهر
کلیدواژه: جویس کرول اوتس ادبیات جهان ترجمه ادبیات انگلیسی معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی عید غدیر خم ترجمه یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر حوزه هنری نقد کتاب انتشارات سوره مهر تازه های نشر انتشارات شهید کاظمی مد و لباس محمد مهدی اسماعیلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادبیات کودک و نوجوان یک داستان سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۷۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرسام آماری؛ چرا دادههای نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
آفتابنیوز :
در روزهای اخیر آمارهای ضدونقیضی از نرخ تورم در برخی رسانهها منتشر شده که بسیاری از مردم و حتی کارشناسان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است. حواشی مربوط به آمارهای تورم پس از آن آغاز شد که یکی از رسانهها با استناد به جدول شاخص تاخیر تادیه دین بانک مرکزی، از رسیدن نرخ تورم سال ۱۴۰۲ به ۵۲.۳ درصد و شکستن رکورد ۸۰ ساله این نرخ خبر داد. پس از آن بود که بانک مرکزی با تکذیب این ادعا، و تاکید بر اینکه استناد به شاخص تاخیر تادیه دین برای محاسبه نرخ تورم نادرست است، اعلام کرد: «تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ درصد کاهش پیدا کرده و به سطح کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.»
حالا در جدیدترین قسمت از سریال آمارهای ضدونقیض نرخ تورم، یکی از خبرگزاریهای وابسته به دولت اعلام کرده اطلاعات دریافتی خبرنگار این خبرگزاری نشان میدهد نرخ تورم نقطه به در فروردین سال جاری حدود ۳۴ درصد محاسبه شده است.
استناد به آمارهای انتخابی
به نظر میرسد ریشه این سرگیجه آماری در چیزی جز شفاف نبودن آمارهای نرخ تورم و ناهماهنگیهای بسیار در انتشار آن نباشد. اولین نکتهای که باید دراینباره در نظر گرفت این است که طبق قانون، انتشار آمارهای تورم در حیطه وظایف مرکز آمار ایران است. با وجود این، بانک مرکزی ایران نیز همواره این نرخ را محاسبه میکند و بعضاً در اختیار مسئولان اقتصادی و حتی خبرگزاریهای نزدیک به دولت قرار میدهد.
از سوی دیگر، معمولاً آمارهایی که گهگاه از سوی بانک مرکزی منتشر میشوند اختلاف بسیاری با دادههای مرکز آمار دارند. از همین روی، تجربه نشان داده مسئولان در ارائه گزارشهای خود همواره به آماری اتکا کردهاند که وضعیت را بهتر نشان میدهد.
چرا آمار نرخ تورم بانک مرکزی منتشر نمیشود؟
دیگر موضوع جالب توجه این است که اگر محاسبات نرخ تورم را بانک مرکزی انجام میدهد، چرا دادههای این محاسبات به طور مداوم و عمومی منتشر نمیشود تا بساط گمانهزنیهای پراکنده درباره نرخ تورم برچیده شود؟
موضوع جالب اینجاست که دولت سیزدهم بارها توقف انتشار آمار تورم بانک مرکزی در زمان ریاست عبدالناصر همتی را محکوم میکرد و به او لقب سانسورچی تورم داده بود. با این حال پس از آنکه در بهمن سال گذشته، بانک مرکزی برای اولین بار در طول بیش از چهار سال جزئیات آمار تورم را در دسترس عموم قرار داد، این روند تنها دو ماه ادامه یافت و پس از آن بانک مرکزی برای انتشار اعداد و ارقام تورم به گزارشهای پراکنده بسنده کرد.
یک بام و دو هوا به سبک بانک مرکزی
محمدرضا فرزین، رئیسکل بانک مرکزی، در واکنش به این موضوع گفت: «درباره آمار تورم به دلیل اینکه قانون مقرر کرده مرکز آمار آن را منتشر کند، ما دیگر آمار را منتشر نمیکنیم و بیشتر یک حکم قانونی است. هرچند هنوز اختلافهایی بر سر منبع انتشار آن در میان است، اما به دلیل مساله قانونی بودن آن، از انتشار آمار مربوط به تورم جلوگیری کردیم.»
اشاره فرزین به مرجعیت مرکز آمار برای انتشار آمار تورم به عنوان دلیل توقف انتشار این آمار از سوی بانک مرکزی در حالی بود که پیش از آن نیز این قانون وجود داشت، اما این موضوع در دولت قبل سانسور آمار و در دولت سیزدهم تبعیت از قانون نام گرفته است.
منبع: تجارت نیوز